spining - rezervace
Nacházíte se: FITPEOPLE > Články >

Doplňky výživy

Bcaa - ochrana svalové hmoty

BCAA - proč je užívat

BCAA - větvené aminokyseliny L-leucin, L-isoleucin a L-valin tvoří významnou část všech aminokyselin tvořících svalovou tkáň. Pod vlivem intenzivní fyzické zátěže se vyčerpává energetická zásoba tvořená glykogenem a nastupuje tvorba energie z větvených aminokyselin. Této nepříznivé situaci lze zabránit podáváním větvených aminokyselin - BCAA. Ve stravě je v řadě případů nedostatek BCAA. Proto jejich podávání v doplňkové formě je zcela nezbytné pro sportovce a fyzicky zatěžované jedince a pro osoby s nedostatečným příjmem bílkovin, případně pro ty, kdo redukují nadváhu snížením příjmu potravy a zvýšenou fyzickou aktivitou.

BCAA to jsou L-leucin, L-isoleucin a L-valin

Větvené aminokyseliny (BCAA) L-leucin, L-isoleucin a L-valin, patří mezi esenciální - nepostradatelné aminokyseliny (lidské tělo si je neumí samo vyrobit) a tvoří třetinu svalových bílkovin. V průběhu sportovního výkonu , ať již aerobní, a nebo anaerobního, dochází ke ztrátám BCAA a následkem je devastace aktivní svalové hmoty. Podáváním větvených aminokyselin v období před zahájením fyzické aktivity je chráněna svalová hmota před devastací.

BCAA v potravinách

Největší množství BCAA se vyskytuje v mléčných výrobcích a červeném mase. Dalšími přirozenými zdroji BCAA jsou všechny potraviny s obsahem proteinů. Strava většiny lidí obsahuje dostatečné množství BCAA, které je přibližně 25-65 mg na 1 kg tělesné hmotnosti. Sportovci v intenzivním tréninku obvykle užívají 5 g leucinu, 4 g valinu a 2 g isoleucinu denně. Ochrání se tak před svalovými ztrátami a zvýší nárůst svalové hmoty.

BCAA - formy

  • tekutina v plastových lahvičkách - různé příchutě,
  • tablety,
  • želatinové kapsle,
  • tekutina v ampulích.

BCAA jsou v těle důležité pro:

  • zvýšení kvality a množství svalové hmoty,
  • obnovení síly a urychlení regenerace,
  • podporu novotvorby svalové hmot,
  • ochranu svalové hmoty před poškozením namáhavým fyzickým výkonem,
  • ochranu svalové hmoty před devastací v průběhu snižování nadváhy,
  • dostatek volných větvených aminokyselin pro tvrdý trénink,
  • zvyšování absolutní síly,
  • spalování tuků a redukci nadváh.

Vlastní zkušenosti:

Bcaa jsou pro mě naprosto nepostradatelným doplňkem výživy při závěru přípravy.Používám je cca 3 týdny do závodů.Dávkuji je opravdu ve velkém množství, cca 20-30tablet denně.Ráno před i po kardio tréninku, a před a po tréninku v posilovně.Dny, kdy jsem na 0 sacharidů, zvyšuji dávky až na 35 tablet bcaa.

Aminokyseliny - ochrana svalové hmoty

AMINOKYSELINY – proč je užívat?

Aminokyseliny jsou karboxylové kyseliny, na kterých je přítomna aminová skupina NH2. Jsou základním stavebním kamenem proteinů a peptidů. Ty vzni kají jejich spojováním pomocí peptidických vazeb do různě dlouhých řetězců. Jejich využití je jednak jako stavební jednotka pro jiné molekuly, ale jednotlivé aminokyseliny fungují jako prekurzory pro jiné látky. Samy o sobě se kolikrát podílejí přímo na metabolických pochodech.

AMINOKYSELINY – jaké známe?

Základních aminokyselin v lidském organismu je 20 (někdy je uvedeno 21).Můžeme je rozdělit podle toho, jestli se nacházejí v proteinech nebo ne. Jiné dělení je na tzv. esenciální a neesenciální. Esenciální jsou takové, které si lidské tělo nedokáže samo připravit (je to z toho důvodu, že obsahují řetězce nebo skupiny, se kterými nedokáže lidské tělo pracovat). Proto jsme plně odkázáni na jejich příjem v potravě či aminokyselinových preparátech. Naproti tomu spotřebu neesenciálních aminokyselin dokáže tělo do jisté míry pokrýt výrobou z jiných sloučenin. Mimo těchto základních se vyskytuje ještě několik dalších méně obvyklých aminokyselin. Ty jsou většinou esenciální.

Aminokyseliny ve stravě

Aminokyseliny jako takové ve stravě prakticky nenajdeme. Najdeme je pouze jako součást bílkovin. Proto nám z živočišných zdrojů poslouží především maso (hlavně libové). Výhodou je, že živočišné zdroje obsahují vyšší podíl esenciálních aminokyselin. Na druhou stranu je třeba dávat pozor na nadměrný příjem tuků a cholesterolu. Co se týče rostlinných zdrojů, zde tyto problémy odpadají. Navíc dostáváme vlákninu a další blahodárné látky. Problém ale vězí v tom, že mimo sóju prakticky nikde nenajdeme plnohodnotné zastoupení všech základních aminokyselin. Přesné vyvážení aminokyselin je možno hlídat a doplňovat pomocí aminokyselinových přípravků. Navíc je efekt mnohem rychlejší, jelikož bílkovina musí projít před totálním rozštěpením mnoha složitými štěpnými procesy. Preparátů existuje několik. Asi nejznámější jsou pod označením AMINO. Nejedná se o směs aminokyselin, nýbrž o směs oligopeptidů. Potom lze zakoupit i směsi buď všech, anebo různých kombinací aminokyselin, nebo dokonce aminokyseliny samotné (takto specializované směsi slouží ale většinou jako léčebné prostředky).

AMINOKYSELINY jsou v těle důležité jako:

  • jednotky pro stavbu bílkovin a peptidů,
  • katalyzátory biochemických reakcí,
  • výchozí látky pro výrobu jiných aminokyselin, hormonů, přenašečů apod.,
  • vzácně jako zdroj energie (tento systém není příliš výhodný a metabolity mohou být škodlivé),
  • nárůst svalové hmoty,
  • rychlejší zotavení organismu po fyzické zátěži,
  • srdeční činnost,
  • lepší viskozitu krve.


Extrifit Jihlavský půlmaraton Ondrášovka AMIX
edited by n.e.s.p.i. tisk stránky | mapa stránek